
Estonci lákají na retro tříkolku. Zaujme elektromotorem a překvapením v kufru
V současném automobilovém světě existuje zažitá myšlenka, že moderní elektromobil musí svým vzezřením připomínat vesmírnou loď. Výsledkem tak jsou podivné designové kreace, díky kterým sice elektromobil od běžného vozu se spalovacím motorem pozná každý, najde se ale i mnoho lidí, které futuristický design elektromobilu často odradí. Nad tímto faktem se pozastavila i malá estonská společnost, které své prvotině vnukla zcela opačný vzhled.
Nobe, jak je prvotina estonské společnosti označován je malý tříkolový elektromobil, který svým designem zaujme nejednoho pozorovatele. Svou tříkolovou konstrukcí nám dává vzpomenout na slavné tříkolky z poválečné doby, mezi které patří například legendární Isetta, FMR Tiger, Messerschmitt nebo roztomilý francouzský Microcar. Na druhou stranou designem zejména přední části nám moderní estonská tříkolka připomíná elegantní italské vozy šedesátých let. Zatímco na exteriéru vozu jsou najdeme jasně patrné odkazy například na slavnou Alfu Romeo Giuliettu nebo na americký Studebaker Avanti, v interiéru můžeme nalézt několik odkazy na takové velikány své doby jakými byly Mercedes-Benz SL nebo Porsche 356. Mimochodem, není to tak trochu pohlazení po duši vidět v dnešní době elektromobil s klasickým kruhovým volantem, minimalisticky řešenou elegantní palubní deskou a dvojicí klasických analogových budíků?
Design interiéru i exteriéru, který máme možnost si prohlédnout sice zatím existuje pouze jako počítačový model, Estonci ale počítají i s omezenou sériovou výrobou, která by se designově neměla od tohoto konceptu výrazně odlišovat.
Pohon všech kol! U tříkolky!
O pohon vozu se mají starat hned tři elektromotory. Jak dobře hádáte, počet motorů ve voze schválně koreluje s počtem kol vozu. Tato tříkolka se totiž chlubí pohonem všech kol! Kombinovaný výkon všech motorů činí 44 kW, chcete-li 60 koní. Motory čerpají elektrickou energii z baterií uložených pod podlahou zavazadlového prostoru. Ty i přes svou malou velikost a hlavně nízkou hmotnost umožní urazit až 160 km na jedno nabití. Zajímavostí a specialitou projektu Nobe je přítomnost druhé, externí, baterie. Ta je uložená v koženém pouzdru a na první pohled působí jako luxusní zavazadlo. Ve skutečnosti se jedná o malý akumulátor, který si může řidič pohodlně odnést s sebou do práce či do restaurace. Po nabití poskytne energii k ujetí dalších 40 km. Nikdy se tak nebudete muset strachovat, že vám po cestě „dojde šťáva“ na nevhodném místě. Mimochodem, v našich očích se jedná o první novodobý pokus vytvořit jakýsi „rezervní kanystr“ pro elektromobilisty v nouzi.
Tvůrci tříkolky jsou si vědomi toho, že malé elektromobily si své využití najdou především při pohybu po městě. Pro svůj vůz proto vymysleli unikátní systém, díky kterému se dá tříkolka zapřáhnout za běžné auto se spalovacím motorem jako přívěsný vozík. Takto přijede jeho uživatel na kraj města, kde nechá konvenční vůz zaparkovaný a malý elektromobil, jehož baterie se dobili během jízdy může využít při pohybu po ulicích rušného města.
Za vývoje vozu stojí estonští technici ze společnosti RS Motrosport a RaceTech Ltd, což, jak názvy napovídají, jsou společnosti, věnující se primárně stavbě závodních speciálů pro autocross a další odvětví motorsportu. Inženýři mají navíc s konceptem elektrických tříkolek s designem historických vozů větší plány, což dokládá i návrh elektrické tříkolky, inspirované designem slavných vozů britského Jaguaru z šedesátých a sedmdesátých let.




